Integracja z e-sklepem – dlaczego warto zintegrować system ERP z platformą e-sprzedaży?

Sprzedaż internetowa na stałe wpisała się wśród kupujących, jak i sprzedawców. Niemal 3/4 internautów deklaruje, że robi zakupy właśnie w sklepach internetowych. Każdy sprzedawca czy hurtownik, żeby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zwiększyć zyski, decyduje się na wykorzystanie jednej lub kilku z licznych platform e-sprzedażowych.

Żeby jednak w pełni korzystać z dobrodziejstw sprzedaży internetowej, warto sięgnąć po rozwiązania, które zapewniają komunikację między e-sklepem a systemem sprzedażowo-magazynowym – przykładem takiego mechanizmu jest np. integracja Optima z WooCommerce, integracja Subiekt Magento, Comarch Optima BaseLinker, Comarch ERP XL PrestaShop czy PrestaShop integracja Optima. Integracje takie pozwalają przede wszystkim na automatyzację procesu obsługi zamówień, oszczędność czasu, dodatkowo zmniejszają ryzyko pomyłek  i zapewniają kontrolę nad całością sprzedaży i gospodarki magazynowej.

Jak działa integracja na linii system ERP – e-sklep?

Podstawową funkcjonalnością dostępnych na rynku integratorów jest przenoszenie zamówień z platformy e-sprzedaży do systemu ERP. O ile przy kilku zamówieniach dziennie ręczne wprowadzanie zamówień nie jest wielkim problemem, to jeżeli tych zamówień jest kilkadziesiąt czy kilkaset, integracja zapewniająca ich automatyczne wczytywanie do ERP staje się zwyczajnie niezbędna. Dodatkowe funkcjonalności integratorów mogą obejmować szereg działań – od parowania towarów, przez mapowanie płatności, przesyłanie faktur, obsługę zamówień specjalnych (np. pre-orderów), po synchronizację stanów magazynowych, cen czy opisów towarów. Warto sięgnąć po takie integratory, które pozwalają na rozszerzenie funkcjonalności i dostosowanie ich do zmieniających się potrzeb – takimi rozwiązaniami są integratory Polkas: BaseLinker-Optima, BaseLinker-enova, enova-PrestaShop, enova-Magento, czy integracja PrestaShop-Optima.

Warto także pamiętać o pewnych wewnętrznych integracjach oferowanych już przez sam e-sklep. Przykładem może być obsługa firm kurierskich w platformie sprzedażowej, typu Magento-DPD. Integracja taka pozwala na tworzenie dokumentów przewozowych i zamawianie kuriera bez potrzeby dodatkowego logowania się na portalu firmy kurierskiej. Dlatego też Polkas w swojej ofercie posiada integrację systemów IT

Możliwości integracji z systemem ERP

Niektórzy producenci systemów ERP decydują się na stworzenie własnych rozwiązań dedykowanych e-sprzedaży. Tu dobrym przykładem jest Comarch, oferujący własny sklep internetowy. e-Sklep Comarch działa jako odrębne narzędzie, ale w jego standardzie jest integracja Comarch ERP, dla systemów ERP oferowanych przez Comarch. Zatem dzięki temu że posiada się dedykowany sklep internetowy, integracja z Comarch Optima czy integracja Comarch XL jest automatyczna. Dodatkowo w e-Sklepie Comarch integracja z Allegro jest także dostępna w standardzie.

Inny model integracji proponuje Soneta, czyli producent systemu enova365. W ofercie producenta dostępny jest moduł enova Integrator, będący uniwersalnym narzędziem do integracji enova365 z innymi systemami w oparciu o komunikaty EDI. Dzięki uzupełnieniu go o moduł e-Sklepy Konektor możliwa jest dla enova integracja PrestaShop, integracja Magento-enova, Shoper-enova i WooCommerce-enova.

Trzecia opcja to skorzystanie z integracji proponowanych przez firmy zewnętrzne. Rozwiązanie takie tworzą zarówno firmy wyspecjalizowane stricte w integracjach, jak i firmy wdrażające systemy ERP, które oprócz projektów wdrożeniowych prowadzą także projekty programistyczne. Indywidualna realizacja takiego projektu pozwala na dostosowanie funkcjonalności integracji do konkretnych potrzeb Klienta, dzięki czemu bez względu na to, czy będzie to integracja sklepu z Optima, integracja ERP-Presta, integracja z hurtowniami-PrestaShop, może ona odpowiadać na indywidualne oczekiwania związane np. ze specyfiką branży.

integracja comarch

Integracje w modelu B2B

Szczególnym użytkownikiem integratorów są przedsiębiorstwa takie jak np. hurtownie, które znaczącą część sprzedaży opierają na modelu B2B, czyli na sprzedaży firmom, a nie osobom prywatnym. Część platform sprzedażowych posiada rozwiązanie dedykowane właśnie B2B – taka funkcjonalności dostępna jest np. w PrestaShop. Integracja z hurtowniami czy firmami, które prowadzą sprzedaż tylko dla przedsiębiorstw zazwyczaj potrzebuje specjalnych rozwiązań dodatkowych – np. dedykowanych kont klienckich z możliwością pobrania dokumentów, sprawdzenia historii, dodania umów współpracy, indywidualnych cenników etc. Takie biznesowe podejście znajdziemy też w Magento. Integracja z hurtownią jest tu wzbogacona np. o rozwiązania mobilne, wspierające pracę przedstawicieli handlowych.

Tu także niektórzy producenci ERP posiadają własne rozwiązania. Np. dla systemu Comarch Optima integracja ta jest możliwa dzięki zastosowaniu Comarch e-Sklep w wersji B2B.

Integracja z Allegro

Wielu przedsiębiorców korzysta z e-sprzedaży za pośrednictwem Allegro. Dla niektórych jest to pierwszy kanał sprzedaży internetowej, dla innych – jedna z licznych dróg pozyskania klienta. Allegro jako specyficzna platforma rzadko umożliwia bezpośrednią integrację z systemami ERP.

Dla systemu Comarch Optima integracja z Allegro jest możliwa przez Comarch e-Sklep, który taką integrację posiada w standardzie. Dodatkowo można także skorzystać z integracji z BaseLinkerem.

Dla systemu enova integracja z Allegro wymaga rozwiązań pośrednich – np. integracji za pośrednictwem platformy BaseLinker.

 

Wiele kanałów sprzedaży w Internecie – jak przeprowadzić integrację?

Gdy firma korzysta z wielu kanałów e-sprzedaży, opcja integracji komplikuje się o tyle, że znalezienie integratora, który obsłuży wszystkie używane e-sklepy, jest praktycznie niemożliwe. Dlatego warto skorzystać z rozwiązań pośrednich – platform umożliwiających zarzadzanie wszystkimi e-sklepami z jednego miejsca, i dopiero te platformy integrować z z systemem ERP. Na takiej zasadzie działają integratory Polkas z platformą BaseLinker. Od strony platformy zapewniona jest np. integracja BaseLinker z OpenCart, dla Magento integracja z Allegro, Baselinker integracja z PrestaShop, a z systemów ERP także integracja Subiekt-BaseLinker.

Integracja BaseLinker dla systemu Comarch ERP Optima czy enova365 pozwala na komunikację systemu ERP z platformą BaseLinker, do której spływają dane z obsługiwanych w niej e-sklepów. Przykładowo firma sprzedająca hurtowo artykuły gospodarstwa domowego korzysta z kilku e-sklepów: Magento, PrestaShop, OpenCart i WordPress. Integracja z Comarch ERP Optima dla pojedynczych sklepów będzie wiązała się kosztami czterech licencji i czterokrotną konfiguracją. Dzięki platformie BaseLinker integracja z hurtownią będzie jedna i obsłuży wszystkie obecne sklepy, pozostawiając otwarte możliwości dodania kolejnych kanałów e-sprzedaży. Wymiana danych na linii Magento-ERP czy PrestaShop-ERP będzie odbywała się za pośrednictwem BaseLinkera.

Jak dobrze wybrać integrator?

Rynek integracji wciąż się rozszerza. Pojawiają się nowe rozwiązania i opcje – jest to odpowiedź na oczekiwania użytkowników e-sklepów oraz systemów ERP dla firm. Na forach czy grupach internetowych dedykowanych poszczególnym platformom widać, że wiele osób szuka odpowiedzi na pytania, czy jest dostępna dla PrestaShop integracja z kasą fiskalną, czy możliwa jest dla BaseLinker integracja z hurtowniami, jak działa w PrestaShop integracja z programem księgowym… Odpowiednie narzędzie do integracji musi być więc dostosowane przede wszystkim do potrzeb konkretnej firmy, do określonej polityki sprzedaży – rozwiązania standardowe często są niewystarczające, a integracja integracji nierówna. Dlatego wpisując w wyszukiwarkę zapytania typu „Shoper integracja Optima”, „PrestaShop integracja”, „integracja z CDN Optima sklep” warto zatem brać pod uwagę te rozwiązania, które zapewniają możliwość rozwoju, a nie są tylko „pobieraczami zamówień”.